20100628

Midsommar!

Kom upp till mamma och pappa vid 19 snåret med en liten tjej som sov hela vägen men peppad att träffa mommo. Torsdagen var lugn och efter god middag, pöler och potatis blev det lite film och sängen. Lorinne var duktig och sov i sin säng hela natten vilket var tur eftersom vi bara har en 120 säng hos moren och faren. Vaknade alltså på midsommar morgon av en glad tjej som ville upp och träffa sin mommo. In till stora huset och frukost vid baren. Efter frukost tog vi korg och saxar och gick för att plocka blommar. Sammy hängde med oss tjejer och gubbarna stannade "hemma" för att slå ihop en midsommar stång. Vi plockade blommor i ca 45 minuter och fick ihop så mycket att korgen var full. Efter att stången var klädd och pyntad med alla blommor så tog vi en liten paus på altanen och njöt av solen innan vi gick in för att göra klart presenten till mamma och pappa (kryddat brännvin). När presenten var överlämnad så var det dax för dans runt stången. När raketen var gjord ville Lorinne köra några varv till med små grodorna och Jungfruskär innan vi fick avsluta. Efter ett tag var middag och Lasse och Eva kom över. Det blev grillspett med kokt potatis och jag och Lorinne fick varsin majskolv. Mums filli babba... Lorinne däckade i Thomas famn medan jag och mamma dukade fram efterrätten och kaffe. Jag la henne i pappas säng och efter efterrätten valde jag att gå in för att komma bort från knotten. Sammy och Thomas kom också, pappa skulle titta på fotboll vilket gjorde att vi flyttade in till Lorinne och kikade film. Lorinne sov jätte dåligt och vaknade var 10:e minut och jag var tvungen att ha min arm under henne. Thomas tog in henne när filmen var slut och hon skrek tills jag kom. Jag fick sova i hennes säng och hon vaknade ca var 30 min och till sist gick Thomas med på att byta plats med oss och då fick vi till sist 2 timmars sömn... Lördagen var lugn med melodikryss och ett dopp i Lossesjön men det var bara jag och mamma som badade. Kallt som faan var det men jag är sååå glad att jag badade. Till middag blev det fläsk filé och kokt potatis. Mums mums. Jag och Thomas spelade Mulle och sedan blev det film igen... Söndag var det bara att vakna efter en relativt lugn natt med 6 timmars sömn med alla tre i sängen (120 cm). Packa och i med frukost innan bilen rullade mot Märsta för att hämta flytväst och dusch innan vi åkte vidare för att fira Eva 60 år ute på Aspö. Det var soligt och fint men blåste kallt. Det bjöds på köttbullar med potatis eller köttfärspaj. Sedan blev det fika med kladdkaka eller rabarberpaj. Efter ett parti Krocket blev det fika igen när det dök upp lite fler gäster men då bjöds det på tårta och kakor samt kladdkaka igen. Hem vid 18 för att skynda hem och hinna städa innan mamma kom, hihi. De kom hem ca 22 och Lorinne hade precis somnat...

Nu lite bilder från midsommar...

Mammas lilla prick:



Vad sägs om kläderna och skörden...hihi


Midsommarstången:


Min midsommar tjej:


Sammy och Lorinne, söta eller vad?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar