20210501

Loaded envelope

Dagar, veckor och månader rusar förbi och idag klev vi in i Maj 2021 och äntligen tog jag tid för bloggen. Planen var att vara bättre på att skriva här men detta projekt tog alldeles för lång tid men så blir det när Corona gör så att all personal måste vara hemma med symptom i 7 dagar eller till milda symptom vilket gör jobbet tungt för oss som inte är hemma. Men nu har våren börjar smyga in och mina paket har kommit fram till de jag swappade med så nu kan jag visa dem här. 

Days, weeks and months rushes by and today we step into May 2021 and finally I found some time for my blog. The plan was to be better at writing here but this project that I'm showing today took a longer time than I thought. But I didn't plan for Covid 19 that require all personel with symptoms to stay home for seven days or until the symptom are mild which makes work heavy for us not home sick. But spring have started to sneak in and my packages have arrived to my swapp partners so I can now show them here.

Det började med att en av mina vänner skrev en fråga på Facebook om någon ville swappa loaded envelope med henne. Vi var två som nappade och vi bestämde mått på kuvertet samt skapade en lista på vad som skulle vara med i kuvertet alternativt i lådan vi postade i. Som vanligt satsade jag 200% och lite till så det blev två fullproppade kuvert och lite extra saker i lådan som inte rymdes i kuvertet 😜.

It started with that one of my craft friends wrote a question on Facebook if anyone would like to swap a loaded envelope. It two of us that were interested and we decided the size and made a list on what "had" to be in the envelope or alternative the box we sent. As usually I gave 200% and some more so I created two fully stuffed envelope and off course some extra things that couldn't fit in the envelope 😜.

Listan var följande:

The list was as followed:

Kriterierna för TML loaded envelope swap        Kriterierna for TML loaded envelope swap
Kuvert 6"x9" med ficka i fram ("= inch/tum).         Envelope 6"x9" with one pocket on the front

Goodies:                                                                     Goodies:
3 st. 6"x6" mönster papper                                         3 pcs 6"x6" patterned paper
2 st rolodex kort 4"x4" eller lägre ej smalare             2 pcs rolodex cards 4"x4" or lower not taller.
1 st wand/lollipop                                                       1 pc wand/lollipop card
1 st stor dekorerad tag                                                1 pc big decorated tag
2 st små dekorerade tags                                             2 pcs small decorated tags
1 st förpackning md band 2x0,5 meter                       1 pkg with a 2 x 0,5 meter ribbon
1 st förpackning med 3 st utstansade motiv x 3         1 pkg with 3 pcs of die cuts x 3
1 st förpackning med dekorationer ca 5-7 st              1 pkg with decorations about 5-7 pcs 
1 st förpackning med egenskapade dekorationer       1 pkg with self made decoration      
       ex. fler tags, tassels, dangling charm osv.                    for example tags, tassel's, charm etc.
Något gott att äta ex. choklad eller efter önskan        Some snacks, like chocolate or as desired. 
Ena rolodex kortet ska vi skriva något lite om           One of the rolodex cards was to include a greeting
oss själva                                                                     with something small about ourselves.

Då skapandet drog ut för oss alla la vi även till:        When our creating dragged out on time so we added:

1 st present/julklapp nyköpt självklart.                       1 gift/Christmas gift purchased off course
1 st juldekoration                                                        1  Christmas decoration
1 st julshaker card                                                       Christmas shaker card
Julgodis                                                                       Christmas candy

Jag skapade kuvertens bas i svart cardstock och använde många dies och stämplar för första gången. Framför allt hade jag super roligt och fick chansen att testa många nya roliga skapelser vilket är det bästa med denna underbara hobby.

I created the envelope base with black cardstock and I also got to use a lot of my dies and stamps for the first time. Above all I hade a lot of fun and got the chance to try many new creations which is one of the best things with this wonderful hobby.

Framsidan med allt in packat:

This is the front with all the goodies inside:


Baksidan (missade att fota när mönsterpappret var på) med allt in packat:

The backside (I missed to take a photograph with the patterned paper on) with all the goodies inside:



Kommande bilder är på några av sakerna som är i dessa kuvert och utanför. 

The following pictures will show some of the goodies inside the envelopes and some that was outside.

Första bilderna är på några av preparationerna:

Dessa lerfigurer färglade jag med nya akvarellfärger från Panduro som har en metalleffekt, helt fantastiska. Dock var gulden som jag använde på klockorna lite ljus så jag valde att måla gult och orange med vanlig akvarellfärg innan jag målade med guld igen. Jag blev super nöd med snögubbarna och älskar dessa nya akvarellfärgerna. Klockorna placerade jag på var sida på kuverteras övre hörn flappar, snögubbarna och polkagrisen blev dekorationer som gåvor.

The first pictures are on some of the preparations:

I colored these clay figures with some new watercolors from Panduro that has a metallic finish, absolutely amazing. But the gold color the I used on the bells was a little to transparent so I chose to paint them with yellow and orange water color and then I put the metallic gold on top of that. I was super happy with the snowman and I definitely love these metallics. I chose to put the bells on the corner flaps up on top and the snowman 


Som dekoration på den stora tagen valde jag att använda Tim Holtz Bigz Winter Wonder Snowman die. Jag skar ut dessa från en kartong bit = återvinning. Jag målade den med vit akvarellfärg samt limmade på lite glitter på hela snögubben. Sedan edgade jag den med Disress ink Walnut Stain. Hatten målade jag med svart akvarellfärg och även här använde jag en lerdekoration som är färglagd med akvarellfärg. Högst upp tog jag lite ”snö” från en ”snöpenna”. Jag knöt sedan ett rött band som halsduk som jag först åldrade med hjälp av Distress Ink och vatten på mitt glasunderlägg och sedan drog jag bandet genom det.

I chose to use my Tim Holtz Bigs Winter Wonder Snowman die as a decoration for my large tag. I cut him out from a piece of a cardboard box = recycling. I painted him with white acrylic paint and then I glued on dry glitter all over the white. Then I edged around him with Walnut Stain Distress ink. I panted the hat with black watercolor and I decorated the hat with yet another clay figurine that I colored with watercolors. On top of the hat I put fake snow with a "Snow pen". I finished him up with a red scarf that made by aging a white ribbon with Barn door Distress ink and water only glass cutting board.


Den stora tagen blev stor 😜 jag färgade den med akvarellfärg som jag sedan använde en stencil med stjärnor och vit modeling paste. Jag tog några blommor från mitt pysselskafferi och några guld stamens. Jag hade även några glittriga snöbollar som jag limmande in i blomsteriet. Jag använde det gröna ”bladen” från Tim Holtz Bigz Tattered Pinecone die. Jag knöt ett rött band i taghålet och fäste en jump ring med två pärlor och en charm. Jag avslutade med en text som skapades med metaltejp och Tim Holtz Thinlits dies Handwritten Holiday.

This big tag got really big 😜 I colored the tag with watercolor and then I used a star stencil together with white modeling paste. I took some flowers from my stash and some gold stamens. I also had som glittery snow balls that I glued in by the flowers. The leaves are from Tim Holtz Bigz Tattered Pinecone die. I tied a red ribbon in the hole at the top and hang some beads and a charm in the knot. I finished the tag with a sentiment that I created with Tim Holtz Thinlits dies Handwritten Holiday  and to some metallic tape.




Nu kommer några av gåvorna innan inslagning:

Now to som of the gifts before I wrapped them:

Först ut är det som blev presenter som lades till i extra kriterierna i efterhand. Det blev självklart en snögubbe die då vi alla tre älskar snögubbar. Jag hoppas de inte hade den dock 😲

First off is the Christmas gift that we added on later in to the kriteriums. Off course I hade get a snowman die since we all love snowmen. I hope they didn't have it already.


Gnome tomtarna är jag lite små kär i så de fick bli extra kriteriet en juldekoration.

Since I have a little extra room in my heart for gnomes they fick stand in as Christmas decoration. 


Dessa snögubbar kunde jag bara inte låta bli att köpa då vi alla tre älskar snögubbar och de fick bli en bonus som juldekoration. De är inte bara mini snowglobes utan de har även en ljusfunktion som byter färg.

This snowman just called out to me since they are a loved by us all so they got to be a bonus Christmas decoration. They are not just mini snowman but they also have a light mechanism that change in color.





De två olika Rolodex korten skapade jag med hjälp av äldre dies från Wish
I created both Rolodex Card bases with retired dies from Wish 

Tomten kommer från Spellbinders, den var sååå rolig att montera ihop. Biljetten är en stämpel från ett äldre Tim Holtz stämpel set- Urban Grunge och tagen stämplade jag med en stämpel från mitt pyssel skafferi. Snöflingorna kommer från en die i mitt pyssel skafferi med med fem olika snöflingor och storlekar i förpackningen. Granen kommer från ett stämpel/dies set från Honey Bee - Gingerbread House add on. Snöflinge charmen kommer från mitt pyssel skafferi.

The Santa is a die from Spellbinders, I had so much fun putting him together. The ticket is a retired stamp from Tim Holtz stamp set - Urban Grunge and I used a stamp from my stash on the light blue tag. The snowflakes comes from an unknown die set of five different snowflakes as well as different in sizes. The fir trees is a stamp and die set from Honey Bee - Gingerbread House add on.





På baksida använde jag en av mina favorit stämplar med ”handmade by” från Bombshell Stamps. Jag stansade ut den en frimärkspunch. På baksida skrev jag lite information om mig själv. 

On the back I used one of my favorite stamps from Bombshell Stamps with "handmade by" on. I punched the stamp with a stamp punch from my stash. On the back I wrote a little information about me.


Den andra använde jag min skridsko die från Wish som jag fäste en snögubbe charm i med hjälp av en jump ring. Jag färglade skenan med silverpenna och klacken samt undersidan på skon med brunpenna. Jag snörade skridskorna med vit tråd och knöt en roset innan jag limmade på mini frigolitbollar.
Bakom skridskon fäste jag en bingobricka från Joy! crafts Clear stamps Bingo set.  Jag dekorerade skridskon med en banner med en julhälsning från Lili of the Valley och ett blomarrangemang med saker från pysselskafferiet.

On the other Rolodex card I used my ice skate die B from Wish and I used a jump ring to hang a snowman charm in the loop on the skate die. I colored the ice skate rail with a silver marker and I used a brown marker to color the heel and the underside. I used a white string from my stash to tie the skate and after I tied the bow at the top I glued on mini styrofoam balls at the ends. Behind the ice skate I put a bingo card from Joy! Crafts Clear stamps Bingo set. I decorated the ice skate with a banner with a Christmas Wish from Lili of the Valley and a flower cluster made from my stash.

På baksidan skrev jag olika top 3 som gäller för just nu.


En bild på när den är i förpackad.




Nu kommer en bild kavalkad med några egenskapade dekorationer:

Now comes an image cavalcade with some self-created decorations:

Dessa hjärtrosetterna tog det ett tag att få till som jag ville ha dem men tillsist löste jag det och gjorde tre stycken olika som uppfyllde kriteriet....

These heart rosettes ws a bit of a hassel to get to be the way I wanted but eventually I made it and  I did three of them all different and they met the requirement.... 

.... 1 st förpackning med egenskapade dekorationer 🌸
Förpackningen gjorde jag med hjälp av min laminator och dubbla laminat ”mittemot” varandra efter en DIY på YouTube. En super cool idé och skapar en riktigt stadig förpackning. Jag fäste min rosettes med poster gluedots på
ett mönsterpapper. Högst upp punchade med min We R  Memory Keepers Euro Hook punch och sedan knöt jag en rosett med en av mina spetsar.

....1 pkg with self made decoration 🌸 I made the actual package with the help of my laminator and two laminate pouches where one is cut at the folded top and turned so the shine sides are put together and then inserted in the other one, from a DIY on YouTube. A supper cool idea and the packaging is very sturdy. I used a poster glue dot to secure a lace bow.


Dessa super söta förpackningarna gjorde jag för att göra ”godiset” lite roligt förpackat. Tagsen kommer från InLoveArts och stämplarna kommer från ett äldre Stampin’ Up! Set - ”Signs of Santa”med stämplar och dies.

I made these super cute packaging to make the "candy/snacks" a little more fun packaged.  The tags are made from retired dies from InLoveArts and the stamps are from a retired Stampin´UP! Set - "Signs of Santa" with stamps and coordinating dies.



Inuti döljer det sig en mini mjölkchoklad. Jag band ett band som jag färgade in med Tim Holts Walnut Stain Distress Ink runt dem för att lättar få upp kakorna då lådan gjordes efter dem och var riktigt tighta. De fick givetvis mer än detta som godis men ville göra det till rolig grej.

Inside a mini milk chocolate is hiding. I tied a ribbind that I stained with Tim Holtz Want Stain Distress Ink, around the chocolate so the recipient can pull it up since the boxes where really tight. They got more candy/snacks then this but I wanted to show this little cute packaging.



Efter en massa YouTube binge(ning) så ville jag testa en av alla klipp och detta blev resultatet. Framsidan fick en rosette och en altrad kapsyl med bilder från Digital Collage Club. Jag täckte över bilden med Glossy Accents. Bakom rosetten använde jag ytterligare en tag från samma set som ovan från InLoveArts. I hålet på tagen fäste jag en charm från pysselskafferiet.

After some YouTube "binging" I wanted to try out one of all the fabulous videos and here is the result. I put a rosette on the front and an altered bottle cap with an image from Digital Collage Club in the middle. I covered the image with Glossy Accents. Behind the rosette I used one of the tags that are included in the retired tag die set from InLoveArts. I used a jump ring to secure a charm from my stash in the tag hole.





Första uppslaget där påsen i ficka har en stämpel från Signs of Santa settet från ovan chokladkakor. Och motsatta sidan från fickan har en rosette med en lackstämpel i mitten med texten GOD JUL.

In the first flip there is a pocket with a mini paper bag decorated with a stamp from the "Signs go Santa" set that I used for the chocolates. On the next page is a rosette with a varnish stamp in the middle with the text Merry Christmas.


Det sista uppslaget visar två fickor både en låg i mitten samt en stor på baksidan av sidan som veks ut.

The last flap hides two pockets, the short pocket in the middle and on the back side on the flip is a big pocket.



En bild på vad som fanns i de olika fickorna. Chokladkakan, tags från InLoveArts setet på chokladen samt två små och tre större tags från ett annat set. Detta för kriteriet 1st förpackning med 3 utstansade motiv x3. I påsen är det dekorationer i form av blommor i olika färger för kriteriet 1 st förpackning med dekorationer ca 5-7 st (fast det var måååånga fler än så 😜)





Som vanligt kan jag inte bara göra det som är kriterierna och det resulterade i ytterligare några utstansade motiv i form av tomten som dekorerar det första rolodex kortet. Det fick en tomte vardera för att kunna använda i något projekt. Jag dekorerade förpackningen med en liten snöflinga i lera och en rosett från InLoveArts. Under rosetten satte jag en banner och avslutade med ett Ho ho ho!


Då vi som sagt alla älskar snögubbar inkluderade jag en liten förpackning med tre snögubbe charms till vardera. Förpackningen dekorerade jag med en banner med en text hälsning, en mini rosette och en pytte liten pepparkaksgubbe högst upp som jag skapade de spritsade detaljerna med en vit gel pen. 



Nu till ett pyttelitet mini album/flipbook som jag använde en Mini Album Heart Die från InLoveArts. Givetvis innehåller det ännu fler utstansade motiv 😂. Settet har tre delar två olika storlekar på bas sidan och den större har ett hjärta som passar inuti för tex mönsterpapper. Det var den större jag använde och skapade en shaker med hjälp av både bas diesen samt dess inre hjärta. Då diesen gör två hål för att binda albumet valde jag album ringar som jag knöt band, tyll och glitter i. Jag dekorerade framsidan med en ”altrad” pusselbit, en liten snöflinga från en Martha Stewart edge puch som kommer från ”skräpet” efter man har punchat  kanten.



Den ”altrade” pusselbiten är egentligen en pussel punch som jag punchade ut en tillplattad toalettrulle = återvinning. Sedan punchade en i mönsterpapper och limmade på kartongen.  Jag dekorerade pusselbiten med en banner, ett hjärta, lite vit trådtrassel och en liten text strip med texten Vinter. Högst upp på pussel biten fäste jag en bjällra i guld 😲 chockande för mig 😂.



Nu till sidorna med ännu mer utstansade motiv (som jag sa 200% och lite till).

I fickan på framsidans baksida blev det en liten förpackning med stjärnglitter och på sida ett skapade jag en liten tug-spot nertill som innehöll några utstansade doilys. Fickan dekorerade jag med en liten banner med texten boy, ytterligare en mini rosette med ett hjärta och en stekarna uppe på. Mini klädnypan agerar som dekoration och ....



... funktion på sida två. Klädnypan håller i två punchade mini kuvert. Den tredje sidan har ett altrat gem som håller i ett antal utstansade hjärtan från settets inre hjärta passades till den större av de två bas sidorna.



En liten in-zoomning på gemet. Jag ville testa ett altrat gem som döljer hela gemet efter en DIY Hidden Paper Clip på Youtube. Jag dekorerade framsidan med ett ”frimärke” med to-from från Lili of the Valley med tillhörande die.



På baksidan klippte jag en banner och skrev Enjoy på. Uppe på den fäste jag en mini trolltomte från Gummi apan med tillhörande die



På sida fyra håller det altrade gemet i ett min kuvert med lite utstansade motiv i. Den femte och sista sidan har en liten tug-spot med en massa punchade pusselbitar för tjejerna att dekorera själva.



Baksidan stämplade med min Hand made by från Boombshell stamps. Jag använde även det inre hjärtat för att dekorera baksidan.



Jag förpackade mini albumen i en plastpåse som jag fäste ett påshandtag på från InLoveArts, Esculpido Bag Handle Dies, jag använde den större av de två som i går i settet.



Som avslutning kommer här tre bilder allt som var med i själva kuverten: 

Först ut är de två fickorna på kuvertets framsida där det bland annat fick plats en litet tag-flip med ett helt gäng med utstansade motiv (200% och lite till 😂). Jag dekorerade förpackningen med lite broderitråd och två små bjällror. Det fick även plats ytterligare några dekorationer i olika förpackningar.



I den stora fickan i själva baskuvertet fanns den stora och de två små tagsen, en penna som jag skapade en lite rolig förpackning till samt dekorerade pennan lite med stämplar från Stamping’ Up! Signs of Santa. Jag skapade även två tags med lerdekorationer till tjejerna att använda. Mitt lollipop card fick plats samt mini albumet/flipbooken. I mitten ligger den lilla bandförpackningen som jag använde Tim Holtz Sewing Room dies för att skapa bandrullarna för att uppfylla kriteriet 1 st förpackning med band 2 x 0,5 meter. Förpackningen dekorerade jag med en doily, en snöflinga från Tim Holtz Winter Wonder Snowman die som jag stansade ut i kartong = återvinning och sedan enbostadshus jag den med vitt embossingpulver jag limmade även en liten snögubbe i lera som visade i början av alla bilder. Här fick även det andra rolodex kortet plats samt några av de andra sakerna från ovan. I lådan låg även en stor choklad tomte med lite Werther’s original som sällskap för kriteriet julgodis. Likväl fick lådan lite godis beroende vad de hade önskat i smaker.


Eftersom jag hade så mycket grejer skapade jag en fick på baksidan och där fick presenten, två olika förpackningar med utstansade motiv samt en förpackning med rub-ons. Jag gjorde även en liten förpackning med två altrade kapsyler samt ett kuvert med inchies från samma set som de jag använde i min lilla flipbooks ovan altrade kapsyl. Jag stoppade även ner en trädekoration i form av en snöflinga i en cirkel för tjejerna att altra. Här fick även mitt julshaker card plats.



Oj oj oj vad långt detta inlägg blev. Hoppas det ger er lite inspiration och jag hoppas verkligen att mina vänner uppskattade dem. 

Så här såg lådorna ut innan de skickades i alla fall:


Det sägs väl ändå ”julen varar än till påska” 🤔😂 

Hoppas maj bjuder på varmare dagar och nätter och innan man vet ordet av så är det nog sommar igen ☀️

Myskramar Lillian

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar